پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
7سین
نوشته شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391
بازدید : 512
نویسنده : سجادرشیدی
سر  سال نو  هرمز  فرودین        
بر آسوده از رنج تن ، دل زکین
به جمشید بر گوهر افشاندند 
  مر  آن  روز را روز نو خواندند

 

هفت سین

دراین بین نوروز بنا به اصل تازگى بخشیدن به طبیعت و روح انسان همچنان پایدار ماند. گرچه باتوجه به قانون تغییر پدیده هاى فرهنگى ، نوروز هم ناگزیر نسبت به گذشته با دگرگونى هایى همراه است.

به هرحال در آیین‌هاى باستانى ایران براى هر جشن «خوانى» گسترده مى‌شد كه داراى انواع خوراكى‌ها بود. خوان نوروزى «هفت سین» نام داشت و مى‌بایست از بقیه خوانها رنگین تر باشد.

این سفره مــعــمـولاً چـندســاعــت مانــده به زمان تـــحویل ســـــال نو آمـــاده بود و بر صفحه اى بلندتر از سطح زمین چیده مى شد. همچنین میزدپان (MAYZADPAN) به منظور پخش كردن خوراكى‌ها در كنار سفره گماشته مى‌شد. این خوان نوروزى برپایه عدد مقدس هفت بنا شده بود. توران شهریارى ، سخنران جامعه زرتشتى معتقد است:

  1.  «تقدس عدد هفت از آیین مهر یا میتراست و به سالهاى دور باز مى گردد. در این آیین هفت مرحله وجود داشت براى اینكه انسان به مقام عالى و آسمانى برسد. پس عدد هفت از پیش از زرتشت براى انسان عزیز بوده و در آیین هاى مختلف و به نمادهاى گوناگون دیده مى شود، مانند هفت آسمان ، هفت دریا ، هفت گیاه و...»

 همچنین اسناد تاریخى از برپایى سفره هفت سین به یاد هفت امشاسپندان خبر مى دهند؛ طبق این اسناد، هفت امشاسپندان مقدس عبارت بودند از:

  1. اهورامزدا(به معنى سرور دانا)،
  2.  وهومن (اندیشه نیك ) ،
  3. اردیبهشت (پاكى وراستى )،
  4. شهریور (شهریارى آرزو شده با كشور جاودانى )،
  5.  سپندارمزد (عشق و پارسایى ) ،
  6. خرداد (رسایى و كمال )
  7. وامرداد (نگهبان گیاهان).
شمشاد

اما در بسیارى از منابع تاریخى آمده است كه «هفت سین»  نخست «هفت شین» بوده و بعدها به این نام تغییر یافته است.

شمع، شراب ، شیرینى ، شهد (عسل) ، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، اجزاى تشكیل دهنده سفره هفت شین بودند. برخى دیگر به وجود «هفت چین» در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند. سخنران جامعه زرتشتى در این باره مى گوید:

 

  1. «در زمان هخامنشیان در نوروز به روى هفت ظرف چینى غذا مى‌گذاشتند كه به آن هفت چین یا هفت چیدنى مى گفتند.
  2.  بعدها در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در كنار بقیه شین هاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى برسر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانیان وقتى كه مردم ایران اسلام را پذیرفتند، سعى كردند كه سنت‌ها و آیین‌هاى باستانى خود را هم حفظ كنند.به همین دلیل، چون در دین اسلام «شراب» حرام اعلام شده بود، آنها، خواهر و همزاد شراب را كه «سركه» مى شد انتخاب كردند و اینگونه شین به سین تغییر پیداكرد.»

البته در این‌باره تعابیر مختلفى وجوددارد. چنانچه در كتاب فرورى آمده است: كه در روزگار ساسانیان، قابهاى زیباى منقوش و گرانبها از جنس كانولین، از چین به ایران وارد مى‌شد.  یكى از كالاهاى مهم بازرگانى چین و ایران همین ظرف‌هایى بود كه بعدها به نام كشورى كه از آن آمده بودند «چینى» نام گذارى شد و به گویشى دیگر به شكل سینى و به صورت معرب «سینى» در ایران رواج یافتند.

 به هر روى خوراكى‌هاى خاصى بر سفره هفت سین مى‌نشینند كه عبارتند از: سیب، سركه، سمنو، سماق، سیر، سنجد و سبزى (سبزه)

خوراكى هایى كه به نیت هاى گوناگون انتخاب شده اند:

سمنو: نماد زایش و بارورى گیاهان است و از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود.

سیب

: هم نماد بارورى است و زایش. درگذشته سیب را درخم هاى ویژه اى نگهدارى مى كردند و قبل از نوروز به همدیگر هدیه مى دادند.

مى گویند كه سیب با زایش هم نسبت دارد، بدین صورت كه اغلب درویشى سیبى را از وسط نصف مى كرد و نیمى از آن را به زن و نیم دیگر را به شوهر مى داد و به این ترتیب مرد از عقیم بودن و زن از نازایى رها مى شد.

سیب

سنجد

: نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولدو زایندگى. عده اى عقیده دارند كه بوى برگ و شكوفه درخت سنجد محرك عشق است!

سبزه: نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت است.

درگذشته سبزه ها را به تعداد هفت یا دوازده كه شمار مقدس برج هاست در قاب هاى گرانبها سبز مى كردند. در دوران باستان دركاخ پادشاهان 20 روز پیش ازنوروز دوازده ستون را از خشت خام برمى آوردند و بر هریك از آنها یكى از غلات را مى كاشتند و خوب روییدن هریك را به فال نیك مى گرفتند و برآن بودند كه آن دانه درآن سال پربار خواهدبود. در روز ششم فروردین آنها را مى چیدند و به نشانه بركت و بارورى در تالارها پخش مى كردند.

 سماق و سیر نماد چاشنى و محرك شادى در زندگى به شمار مى روند. اما غیر از این گیاهان و میوه هاى سفره نشین، خوان نوروزى اجزاى دیگرى هم داشته است: دراین میان « تخم مرغ» نماد زایش و آفرینش است و نشانه اى از نطفه و نژاد. «آینه» نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد. «آب و ماهى» نشانه بركت در زندگى هستند. ماهى به عنوان نشانه اسفندماه بر سفره گذاشته مى شود.

 و «سكه» كه نمادى از امشاسپند شهریور (نگهبان فلزات) است و به نیت بركت و درآمد زیاد انتخاب شده است.

شاخه هاى سرو، دانه هاى انار، گل بیدمشك، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان و... را هم مى توان جزو اجزاى دیگر سفره هفت سین دانست. «كتاب مقدس» هم یكى از پایه هاى اصلى خوان نوروزى است و براساس آن هرخانواده اى به تناسب مذهب خود، كتاب مقدسى را كه قبول دارد بر سفره مى گذارد.

چنانچه مسلمانان قرآن، زرتشتیان اوستا و كلیمیان تورات را بر بالاى سفره‌هایشان جاى مى‌دهند. بر سر سفره زرتشتیان دركنار اسپند و سنجد، « آویشن» هم دیده مى شود كه به گفته موبد فیروزگرى خاصیت ضدعفونى كننده و دارویى دارد و به نیت سلامتى و بیشتر به حالت تبریك بر سر سفره گذاشته مى شود.

در هرصورت او پیروز است و نامش خجسته است و از نزد خدا مى آید و خواهان نیك‌بختى است و با تندرستى و گوارایى وارد شده است و سال نو را به همراه آورده است.


:: موضوعات مرتبط: فت سین شناسی , ,



نوروز
نوشته شده در چهار شنبه 25 اسفند 1391
بازدید : 527
نویسنده : سجادرشیدی

 

  سنت های مردمی و مراسم نوروزی

    « مشغول عید» هركس و ما از وفات تو

    فارغ شده زوحشت هجر و وصال عید

 

    (دیوان سیف اسفرنگی ص711)

 

جشن نوروز، جشن پیروزی و شادمانی ملی بود، جشن آزادی و برابری مردمان ستمدیده ای بود كه سالیان دراز سر برفرمان دیوان ستمگر داشتند. مردمان طبقه پایین جامعه مزدوران كم مزد یا كارگران بی مزد و دیوان بودند. آنها هیچگاه پایه و پایگاهی نداشتند. از این رو هنگامی كه جمشید با دیوان در جنگ شد، یاری ها كردند تا جمشید به پیروزی رسید. جمشید پیروزی خود را جشن گرفت و آن روز خجسته را روز اول فروردین انتخاب كرد. در این روز، طبیعت نیز در اعتدال بود.

 جمشید نیز حكومت عدل را به مردم نوید

بهار

عدل بهار و عدل جمشید در هم آمیخت و از این آمیختگی روزی بزرگ در تاریخ ایران بنیاد شد و آیین تازه جمشید، آیین برابری و برادری را برای مردم به ارمغان آورد. زندگی نو همراه با آزادی و عدالت آغاز شد. مردم این روز نو را جشن گرفتند و آن را«نوروز» گفتند و سپس مراسم و آداب و رسومی برای ایام نوروز برگزیدند.  یكی از بازیها و سرگرمی های ایام جشن نوروز اسب دوانی و چوگان بازی بوده است. «... در آنجا اسب دوانی هایی برگزار می شود در پایتخت و در شهرهای عمده كشور نیز همین گونه است، مسافت برای اسب دوانی برحسب سن است. ازهفت تا بیست و یك میل تغییر می كند. هدف از این اسب دوانی ها بیشتر این است كه قدرت اسبها را تشخیص دهند تا سرعت آنها را و اسبانی را كه بتوانند تحمل تاخت طولانی و سریع داشته باشند بشناسند. این اسبها را معمولاً كودكان دوازده تا چهارده ساله سوارمی شوند... شاه به سواركارانی كه اسبهایشان پیشی گرفته اند جایزه می دهد.»

    (نخستین انسان و نخستین شهریار ص493)

 


:: موضوعات مرتبط: عمومی , نوروز و سنت های تاریخی آن در آثار معتبر , تصویر ، عکس و ... , دانلود Angry Birds Rio v1.4.4 - بازی پرندگان خشمگین ریو , ,



راستگویی برای سلامتی شما مفید است!
نوشته شده در شنبه 5 اسفند 1391
بازدید : 259
نویسنده : سجادرشیدی

راستگویی برای سلامتی شما مفید است!

راستگویی برای سلامتی شما مفید است!
یک مطالعه ی جدید در دانشگاه نوتردام صورت گرفته است که نشان می دهد دروغ گفتن حتی دروغ مصلحتی تاثیر منفی روی سلامتی شما می گذارد.

 

همه ما در طول روز با افرادی مواجه میشویم که دروغ میگویند  و برای این عادت زشت خود هزار دلیل هم می آورند تا آن را موجه به نظر بیاورند شاید برایتان عجیب باشد که بین راستگویی و سلامتی رابطه وجود دارد ، اما واقعیت است. یک مطالعه ی جدید در دانشگاه نوتردام صورت گرفته است که نشان می دهد دروغ گفتن حتی دروغ مصلحتی تاثیر منفی روی سلامتی شما می گذارد.

 محققان آزمایشی انجام دادند که در طی آن از مردم خواسته شد که به مدت ده هفته دروغ نگویند. مثلا برای دیر رسیدن به جایی بهانه تراشی نکنند یا برای عدم موفیقیت در کاری عذری نیاورند .

در طی این ده هفته سلامتی جسمی و روحی آن ها بهتر بود. بنابراین ما چقدر دروغ می گوییم؟ محققان می گویند که امریکایی ها به طور متوسط یازده بار در هفته دروغ می گویند.   

 

:: موضوعات مرتبط: راستگویی برای سلامتی شما مفید است! , ,



بازدید : 658
نویسنده : سجادرشیدی

 

+ جدیدترین روشهای جوانسازی پوست (رادیوفرکانسی -تزریق فیبروبلاست)

امروزه در بین مردم روشهای غیر جراحی نسبت به جراحی محبوبیت بیشتری پیدا کردهخ است به این دلیل مراکز تحقیقاتی دنیا سعی در پیشرفت در زمینه جوانسازی بدون عمل جراح

ی نموده اند

یکی از این روشها میکرودرم ابرشن است که برای اولین بار در سال 1985 دز ایتالیا انجام شد که در مبحث میکرودرم ابرشن توضیح داده ام .این روش در درمان چین وچروک پوست جتی ابله رفع قرمزی جای حوش چروک های سطحی لک های حاملگی و کوچک کردن منافذ پوست درمان ترکهای حاملگی و حتی در موارد پاک کردن تاتوی سحطی قابل استفاده است

از روشهای جدید جوانسازی پوست رادیوفرکانسی است که روشی کاملا جدید و غیر تهاجمی و مطمن است غیر جراحی است وعوارض جراحی را ندارد و پس از ان بیمار سریعا به کار خود برمیگردد و برای همه انواع پوست قابل اجرا است و عوارض لیزر را نیز ندارد.

مکانیسم عمل:


:: موضوعات مرتبط: جدیدترین درمان شلی وافتادگی پوست , ,



جدیدترین درمان شلی وافتادگی پوست
نوشته شده در شنبه 5 اسفند 1391
بازدید : 443
نویسنده : سجادرشیدی

ازجمله تغییرات با گذشت سن،شلی وافتادگی پوست صورت است.معروف ترین درمان شلی و افتادگی پوست صورت عمل جراحی کشیدن پوست صورت است.اما این عمل درموارد شلی وافتادگی پیش رفته پوست کاربردداشته و درمراحل اولیه شلی وافتادگی پوست  یعنی زیرپنجاه سال مناسب نیست.همچنین این عمل پرهزینه وپردردسراست.روش درمان غیرجراحی افتادگی وشلی پوست استفاده از دستگاههای RF  یا رادیو فرکونسی است.اگربتوانیم بافت کلاژن زیرپوست را گرم کنیم،الیاف کلاژن جمع شده و پوست صورت سفت تر میشود.اما گرم کردن بافت کلاژن زیرپوست باید به نحوی باشد که سطح پوست آسیب نبیند.درعین حال گرما به اندازه کافی دربافت کلاژن زیرپوست ایجادشود تا نتیجه بخش باشد.


:: موضوعات مرتبط: + جدیدترین روشهای جوانسازی پوست (رادیوفرکانسی -تزریق فیبروبلاست) , ,



درمان شلی و افتادگی پوست
نوشته شده در شنبه 4 اسفند 1391
بازدید : 380
نویسنده : سجادرشیدی

درمان شلی و افتادگی پوست

به تدریج با گذشت سن پوست بدن شل و افتاده می شود. همچنین به دنبال کاهش وزن و به دنبال حاملگی پوست دچار شلی و افتادگی می شود. از جمله نواحی بدن که این شل شدن و افتادگی بیشتر نمایان میشود پوست شکم و پوست بازوها می باشد. برای درمان شل شدن و افتادگی پوست شکم معمولا عمل جراحی کشیدن پوست شکم انجام می دهند.

برای درمان شلی و افتادگی پوست صورت راههای زیر به ترتیب ساده به تخصصی عبارتند از:


:: موضوعات مرتبط: درمان شلی و افتادگی پوست دکتر عسگری , ,



حريره بادام شاه كليد درمان سرفه هاي مداوم
نوشته شده در شنبه 2 اسفند 1391
بازدید : 299
نویسنده : سجادرشیدی

حريره بادام شاه كليد درمان سرفه هاي مداوم

يك متخصص طب سنتي در خصوص درمان سرفه هاي مزمن و خشك خاطرنشان كرد: حريره بادام، حريره فندق و به دانه بهترين مواد غذايي در درمان سرفه هاي خشك است.

رئيس سلامتكده طب سنتي اردكان و متخصص طب سنتي در يزد با تاكيد بر پوشاندن بدن خصوصا" سر در فصول سرد اظهارداشت: هنگام خارج شدن از محيط گرم و وارد شدن به محيط سرد بايد به اين مهم توجه داشت كه بدن و به خصوص ناحيه سر را به صورت كامل پوشانده شود و ناگهاني وارد محيط سرد نشويم.

دكتر مجيد امتيازي ضمن اشاره به روشهاي تسکین سرماخوردگی توصيه كرد: روش بخور بهترين روش براي درمان نزله و زكام (سرماخوردگي) است.

وي با بيان اين كه بر حسب نوع و شدت علائم  بيماري مي توان از روش بخور  استفاده كرد گفت: بخور با داروهاي گياهي اعم از تركيب آب جوش و داروهاي گياهي همچون آويشن، بابونه، پنيرك و گل ختمي از روشهاي مناسب درمان سرماخوردگي است، همچنين جوشانده آويشن نيز نقش موثري در درمان و پيشگيري از سرماخوردگي دارد.

اين متخصص طب سنتي در خصوص درمان سرفه هاي مزمن و خشك بخصوص در شهرهايي با آب و هواي سرد و خشك مثل استان يزد خاطرنشان كرد: حريره بادام، حريره فندق و به دانه بهترين مواد غذايي در درمان سرفه هاي خشك است چرا كه اين ماده غذايي به ويژه به دانه التهابات مجاري تنفسي ناشي از سرماخوردگي رابهبود مي بخشد و حالت تحريكي كه منجر به سرفه شده است را از بين مي برد.

 مصرف خودسرانه داروهاي گياهي ممنوع!
رئيس سلامتكده طب سنتي اردكان همچنين متذكرشد: مصرف شربت آويشن و زوفا نيز كه در داروخانه هاي طب سنتي نيز موجود مي باشد داروهاي خلط آوري هستند كه البته بايد با تجويز  پزشك مصرف شود و از مصرف خود سرانه آن اجتناب كرد.

منبع: خبرگزاری روابط عمومی وزارت بهداشت

 


:: موضوعات مرتبط: حريره بادام شاه كليد درمان سرفه هاي مداوم , ,



بازدید : 278
نویسنده : سجادرشیدی

ذیه > توصیه‌ها و آداب

آشنایی با توصیه‌های تغذیه‌ای برای درمان سرفه

تغذیه > توصیه‌ها و آداب- همشهری آنلاین:
وقتی به دلیل سرماخوردگی دچار سرفه‌های مداوم می‌شوید پزشکان توصیه می‌کنند مصرف مایعات را افزایش دهید و مقادیر زیادی آب و ترجیحا آب گرم و ولرم بنوشید.

به گزارش ایسنا، در این شرایط همچنین نوشیدن مایعات دیگر مثل چای و قهوه و سوپ هم می‌تواند کمک کند.

شبکه خبری تورنتونیوز در مقاله‌ای درباره راهکارهای درمان و تسکین سرفه منتشر کرد:

-‌ در این حالت از مصرف غذاهای ادویه‌دار و سرخ کرده پرهیز کنید چون موجب تحریک گلو می‌شوند.

- جویدن قرص‌های حاوی روی برای درمان سرفه مفید است چون تحریکات گلو را برطرف کرده و مانع از سرفه کردن می‌شود.

- یک روشی که همیشه توصیه می‌شود نوشیدن یک لیوان آب گرم حاوی عسل و آب لیموی تازه با مقداری فلفل است. این محلول شفابخش را در طول روز استفاده کنید.

- مصرف تکه‌ای از زنجبیل تازه برای درمان سرفه مفید است.

- همچنین توصیه می‌شود یک لیوان شیر داغ حاوی زردچوبه بنوشید. این روشی قدیمی و شناخته شده برای درمان سرفه در خانه‌های هندی است.

- نگه داشتن میوه میخک در داخل دهان نیز برای جلوگیری از سرفه کاربرد دارد.

 


:: موضوعات مرتبط: آشنایی با توصیه‌های تغذیه‌ای برای درمان سرفه , ,



آشنایی با خواص درمانی میوه های قرآنی
نوشته شده در شنبه 8 اسفند 1391
بازدید : 490
نویسنده : سجادرشیدی

ه بهانه برپایی نمایشگاه میوه های قرآنی،

آشنایی با خواص درمانی میوه های قرآنی

تهران- میوه های انار، زیتون، خرما، انجیر و انگوردر قرآن کریم از آنها یاد شده است . این میوه هاعلاوه بر جنبه خوراکی از دیدگاه دارویی و اثرات درمانی نیز قابل توجه هستند و همواره در طب سنتی و نوین برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه شده اند.

 

در قرآن کریم به میوه انجیر و زیتون قسم یاد شده است و در آیات متعددی از میوه های انار، انگور و خرما نام برده شده است. قرآن کتاب آسمانی و از معجزات پیامبر اکرم (ص) است که تمامی مطالب علمی آن از سوی محققان با انجام تحقیقات و پژوهش های متعدد به اثبات رسیده است.

انجیر:


:: موضوعات مرتبط: آشنایی با 10 میوه معجزه گر , آشنایی با خواص درمانی میوه های قرآنی , ,



چـک آپ سلامتـی در 60 ثانیـه
نوشته شده در شنبه 6 اسفند 1391
بازدید : 662
نویسنده : سجادرشیدی

پروسه چک آپ سلامتی، عموما پروسه زمانبری است که باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد. اما شما هم خودتان با بررسی علائم بدنی، می توانید از شرایط عمومی بدن خود مطلع شوید. کافیست اندکی به بدن خود بیشتر توجه کنید. حالا اگر بخواهید تنها در یک دقیقه وضعیت کلی خود را چک کنید، راهنمایی های زیر برای شما مناسب هستند.


:: موضوعات مرتبط: بزشکی و علوم پزشکی , چند نکته مهم , عمومی , ,



وزی چند بار باید دست‌های خود را بشوییم؟
نوشته شده در شنبه 6 اسفند 1391
بازدید : 229
نویسنده : سجادرشیدی
 

روزی چند بار باید دست‌های خود را بشوییم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شستن دست‌ها به جلوگیری از گسترش میکروب‌ها کمک می‌کند و این کار اغلب باید انجام شود.

به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده امریکا، شستشوی دست‌ها در زمان‌های خاصی ضروری است:

- قبل از شروع به آماده کردن غذا، در هنگام تهیه و پس از آماده کردن غذا.

- قبل از این که شروع به خوردن کنید.

- قبل و بعد از این که به فرد بیماری کمک کردید.

- قبل از اینکه با یک زخم یا بریدگی، تماس داشته باشید و دوباره پس از بررسی زخم.

- پس از استفاده ازسرویس بهداشتی، تعویض پوشک و یا کمک به یک کودک برای استفاده از توالت.

- بعد از سرفه، عطسه و یا تمیزکردن بینی.

- پس از آن که به ضایعات حیوانی یا به مواد غذایی مورد استفاده از حیوانات خانگی دست زدید.

- پس از این که به سطل زباله دست زدید.

:: موضوعات مرتبط: روزی چند بار باید دست‌های خود را بشوییم؟ , ,



ماری کبد چرب و علائم آن
نوشته شده در شنبه 2 اسفند 1391
بازدید : 487
نویسنده : سجادرشیدی

ماری کبد چرب و علائم آن

افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده و عدم فعالیت مناسب یا گسترش زندگی ماشینی، بیماری‌های مختلفی به همراه آورده است. درگیری کبدی، از جمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب می ‌باشد. امروزه متاسفانه بیماری کبد چرب که نسبتاً شایع شده است، با وزن بیمار ارتباطی مستقیم دارد و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف (از جمله ایران) نیز رو به افزایش است.

کبد چرب چیست؟

منظور از کبد چرب، رسوب چربی (عمدتاً از چربی‌های خنثی مثل تری گلیسیرید) در کبد است که در رابطه با مصرف الکل می تواند باشد که به آن "Alcoholic Fatty Liver" می‌ گویند، یا بدون مصرف الکل و یا در حضور میزان بسیار جزیی از الکل (که برای کبد خطر ساز نیست) ایجاد می ‌شود که تحت عنوان کلی "Non Alcoholic Fatty Liver Disease" (بیماری کبد چرب غیر الکلی) گفته می‌ شود.

رسوب چربی در کبد از نظر شکل ذرات چربی و از نظر اهمیت بالینی و فیزیوپاتولوژی به دو نوع "Micro Vesicular" و "Macro Vesicular" تقسیم می‌ شود.


:: موضوعات مرتبط: بیماری کبد چرب و علائم آن , ,



کبدي سالم با تغذيه اي سالم
نوشته شده در شنبه 1 اسفند 1391
بازدید : 363
نویسنده : سجادرشیدی

کبدي سالم با تغذيه اي سالم

کبد

کبد عامل اصلي سم‌ زدايي در بدن است و سلامت ما تا اندازه ي زيادي به سلامت و کارکرد درست اين عضو بستگي دارد. هر گونه ماده ي غذايي که توسط روده ‌ها جذب شود، بايد پيش از ورود به سيستم جريان خون از کبد عبور کند.

هر روز کبد پذيراي مقاديري سم است که توسط محتويات روده، غذاهايي که مي ‌خوريم، آبي که مي ‌نوشيم، داروهايي که مصرف مي‌ کنيم و هوايي که تنفس مي ‌کنيم، وارد آن مي ‌شود.

وقتي کبد درست کار نکند، فرد احساس سستي و بي‌ حالي کرده و دچار تهوع و استفراغ خواهد شد.

کارکرد کبد روي چشم‌ ها نيز تاثير مي ‌گذارد و يک چشم قرمز و پرخون مي ‌تواند از کبد کم ‌کار خبر دهد.


:: موضوعات مرتبط: کبدي سالم با تغذيه اي سالم , ,



می دانید بیماری كبد چرب چیست ؟
نوشته شده در شنبه 3 اسفند 1391
بازدید : 403
نویسنده : سجادرشیدی

می دانید بیماری كبد چرب چیست ؟

کبد

 بیماری كبد چرب یك التهاب كبدی است كه در اثر تجمع بیش از اندازه ی چربی در بافت كبد ایجاد می شود.کم کاری کبد یا تنبلی کبد نام قدیمی کبد چرب است. کبد طبیعی حاوی حدود 5 گرم چربی در 100 گرم وزن خود می باشد، هرگاه مقدار چربی بیش از 5 درصد وزن آن افزایش یافت به این حالت "کبد چرب" گفته می شود.

این بیماری معمولا علامتی ندارد و در بسیاری از مواقع بطور اتفاقی و پس از انجام سونوگرافی کشف می شود.

منظور از کبد چرب، رسوب چربی عمدتاً از چربی‌های خنثی مثل تری گلیسیرید) در کبد است که در رابطه با مصرف الکل می تواند باشد که به آن “Alcoholic Fatty Liver” می‌ گویند، یا بدون مصرف الکل و یا در حضور میزان بسیار جزیی از الکل (که برای کبد خطر ساز نیست) ایجاد می ‌شود که تحت عنوان کلی “Non Alcoholic Fatty Liver” (بیماری کبد چرب غیر الکلی) گفته می‌ شود.


:: موضوعات مرتبط: می دانید بیماری كبد چرب چیست ؟ , ,



اگر حافظه ضعیفی دارید، بخوانید
نوشته شده در شنبه 21 اسفند 1391
بازدید : 273
نویسنده : سجادرشیدی

اگر حافظه ضعیفی دارید، بخوانید

امگا-3
نتایج یک آزمایش جدید نشان داد، مصرف اسیدهای چرب امگا – 3 ضروری موجود در مواد غذایی مانند ماهی آزاد به تقویت حافظه کاری کمک می کند و همچنین برای بهبود فعالیت های جسمی حیاتی است.
 

 
 
 

 


:: موضوعات مرتبط: اگر حافظه ضعیفی دارید، بخوانید , ,