پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 877
نویسنده : سجادرشیدی



ماشین های شکلاتی ایرانی
نوشته شده در یک شنبه 25 آذر 1391
بازدید : 926
نویسنده : سجادرشیدی



اس ام اس های ماه محرم
نوشته شده در پنج شنبه 25 آبان 1391
بازدید : 481
نویسنده : سجادرشیدی


اس ام اس های جدید ماه محرم

اس ام اس های ماه محرم

 

خاریم ولی وصل گل یاس شدیم* سنگیم ولی تکه ی الماس شدیم* گفتیم دو عالم همگی بشناسند* از روز ازل غلام عباس شدیم.

باز محرم شد و دلها شکست/
از غم زینب دل زهرا شکست.
باز محرم شد و لب تشنه شد/
از عطش خاک کمرها شکست.
آب در این تشنگی از خود گذشت/
دجله به خون شد دل صحرا شکست.
قاسم و لیلا همه در خون شدند/
این چه غمی بود که دنیا شکست؟


:: موضوعات مرتبط: عمومی , محرم , اس ام اس های ماه محرم , ,



بازدید : 552
نویسنده : سجادرشیدی

 

تنفس در هوای مرطوب و مصرف مایعات گرم باعث بهبود سریع تر آنفلوآنزا می شود

 

 

یک کارشناس مبارزه با بیماری ها گفت: استفاده از غذاهای بدون ادویه و تنفس در هوای مرطوب می تواند موجب بهبودی سریع تر مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا شود.

 

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر علی سعادت یار گفت: مصرف مایعات گرم، استراحت در منزل، تغذیه مناسب، برگشت تدریجی به فعالیت روزمره، استفاده از غذاهای بدون ادویه و تنفس در هوای مرطوب می تواند موجب بهبودی سریع تر مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا شود.

 



:: موضوعات مرتبط: تنفس در هوای مرطوب و مصرف مایعات گرم باعث بهبود سریع تر آنفلوآنزا می شود. , عمومی , ورزش , ,
:: برچسب‌ها: تنفس در هوای مرطوب و مصرف مایعات گرم باعث بهبود سریع تر آنفلوآنزا می شود یک کارشناس مبارزه با بیماری ها گفت: استفاده از غذاهای بدون ادویه و تنفس در هوای مرطوب می تواند موجب بهبودی سریع تر مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا شود , به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا , دکتر علی سعادت یار گفت: مصرف مایعات گرم , استراحت در منزل , تغذیه مناسب , برگشت تدریجی به فعالیت روزمره , استفاده از غذاهای بدون ادویه و تنفس در هوای مرطوب می تواند موجب بهبودی سریع تر مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا شود , ,



کمک هاي اوليه
نوشته شده در شنبه 29 مهر 1391
بازدید : 741
نویسنده : اعضای شرکت

کمک هاي اوليه

علايم‌ و نشانه‌ها

پريدن اجسام کوچک به گلوي کودکان
آسيب‌هاي‌ الكتريكي‌:: مصدومان‌ متعددحوادث‌ رانندگي‌نجات‌ غريق‌تماس‌ تلفني‌ براي‌ درخواست‌ كمك‌سيب‌ ستون‌ فقرات‌


:: موضوعات مرتبط: بزشکی و علوم پزشکی , کمک هاي اوليه , نکات جالب , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: کمک هاي اوليه ,



فایلهای Pdf را به حرف درآورید!
نوشته شده در شنبه 29 مهر 1391
بازدید : 342
نویسنده : اعضای شرکت

 

فایلهای Pdf را به حرف درآورید!

مطمئنأ شما نیز نرم افزار Adobe Reader که برای اجرای فایلهای PDF استفاده میشود را میشناسید. اکنون قصد داریم یک ترفند جالب را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید فایلهای PDF خود را که توسط این برنامه اجرا کرده اید ، با صدای نرم افزار گوش بدهید. یعنی برنامه متون انگلیسی شما را به سادگی برای شما میخواند و شما گوش میکنید!

برای این کار دقت کنید که Adobe Reader تنها متون انگلیسی را برای شما میخواند.
دیگر اینکه فایلهای PDF را پشتیبانی میکند که از صفحات زیاد ساخته نشده باشند. در غیر صورت لام تا کام حرف نمیزند!

بدین منظور:
فایل PDF مورد نظر را توسط نرم افزار Adobe Reader اجرا کنید.
سپس با استفاده از کلیدهای ترکیبی کیبورد اعمال زیر را انجام دهید:
کلیدهای Ctrl + Shift + B = خواندن کل متن شما
کلیدهای Ctrl+ Shift + V = خواندن صفحه ای که در آن هستید
کلیدهای Ctrl + Shift + E = متوقف کردن عمل خواندن نرم افزار
کلیدهای Ctrl + Shift + C = ادامه دادن عمل خواندن نرم افزار

 


:: موضوعات مرتبط: عمومی , فایلهای Pdf را به حرف درآورید , ,
:: برچسب‌ها: فایلهای Pdf را به حرف درآورید! ,



بازدید : 682
نویسنده : اعضای شرکت

ده نكته مهم براي بالا بردن سرعت كامپيوتر شما

در نظر بگيريد كه سرعت كامپيوتر شما مرتباً كمتر و كمتر می شود، برنامه های نرم افزاری زمان زيادتری برای اجرا شدن لازم دارند و زمان وارد شدن به يك سايت در اينترنت، بسيار طولانی می شود. اتصال به شبكه اينترنت، هميشه مقصر و علت اصلی در پايين آمدن سرعت كامپيوتر نيست، بلكه خود كامپيوتر، مهمترين علت آن است. تعداد برنامه ها، فايل های قديمی و حتی تنظيمات اشتباه، از دلايل كم شدن سرعت كامپيوتر هستند. 10 نكته مهم ذيل به كامپيوتر شما سرعت می بخشد


:: موضوعات مرتبط: ده نكته مهم براي بالا بردن سرعت كامپيوتر شما , عمومی , دانستنی جالب , گوگل , ,
:: برچسب‌ها: ده نكته مهم براي بالا بردن سرعت كامپيوتر شما ,



خدمات رایگان تلفن ثابت و فعال سازی آنها
نوشته شده در شنبه 29 مهر 1391
بازدید : 418
نویسنده : سجادرشیدی



بازدید : 465
نویسنده : سجادرشیدی



3 روش براي اتصال لپ تاپ به تلويزيون
نوشته شده در یک شنبه 26 شهريور 1391
بازدید : 572
نویسنده : سجادرشیدی

3 روش براي اتصال لپ تاپ به تلويزيون


3
روش براي اتصال لپ تاپ به تلويزيون


عالي نبود اگر مي توانستيد از تلويزيونتان مانند مانيتور لپتاپ خود استفاده کنيد؟ نظرتان در مورد دسترسي به کلکسيون فيلم ها و موزيک هايتان از همان تلويزيون چيست؟ خب، شما مي توانيد همه اين امکانات را داشته باشيد. آن هم از چند راه نسبتا ساده.

 

به ادامه مطلب بروید


:: موضوعات مرتبط: نکات جالب , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: 3 روش براي اتصال لپ تاپ به تلويزيون ,



ارزش جهانی پول ایران از 300سال پیش تا امروز
نوشته شده در پنج شنبه 8 تير 1391
بازدید : 821
نویسنده : سجادرشیدی

در زمان شاه طهماسب صفوي، يعني در سده شانزدهم ميلادي، واحد پول ايران «شاهي» بود و هر ۲۰۰ شاهي برابر با يک «تومان». طبق مندرجات سفرنامه جنکينسون، در آن زمان هر شاهي با يک شيلينگ انگليس برابر بود. هر پوند استرلينگ برابر با ۲۰ شيلينگ است. بنابراين، يک تومان ايران برابر بود با ۱۰ پوند انگليس. يعني، ارزش پول ايران ده برابر پول انگليس بود.

الف - منابع تاریخی نشان مي دهند ارزش برابري پول ملي ايران با پول‌هاي معتبر جهاني در مقاطع تاریخی مختلف به اين شرح بوده است

 

به ادامه مطالب بروید

 

 


:: موضوعات مرتبط: بچه ها , چند نکته مهم , روان شناسی , فلسفه , عمومی , دستاورد های دنیا , 10 عجوبه , قهوه خونه , آدم مســـــــــت باشه اما پست نباشه , ,
:: برچسب‌ها: ارزش جهانی پول ایران از 300سال پیش تا امروز ,



ترجمه کتیبه های هخامنشی
نوشته شده در پنج شنبه 17 خرداد 1391
بازدید : 458
نویسنده : سجادرشیدی

 

برصخره ای در منطقه بیستون نزدیک شهر کرمانشاه کتیبه ای است به بلندی هفت متر و هشتاد سانتیمتر و درازای بیست و دو متر که در پنج ستون به سه زبان و متجاوز از هزارسطر توسط داریوش اول پادشاه هخامنشی نوشته شده است ، متن زبان فارسی باستان شامل ۵۱۵ سطر ، متن زبان عیلامی شامل ۶۵۰ سطر و متن زبان اکدی شامل ۱۴۱ سطر است.

خواندن کامل نوشته های میخی فارسی باستان از سال ۱۸۳۶ توسط لاسن و بورنف میلادی آغاز شد و سپس توسط فلاندن و کوست دو گردشگر فرانسوی و راولینسون فرماندار نظامی انگلیس در کرمانشاه ، جکسون استاد دانشگاه کمبریج و سرانجام بوسیله کامرون قسمت های ناخوانا دقیقا ً بازخوانی شد .

یکی از منابع معتبر برای تاریخ نویسی ، آگاهی از وضعیت اجتماعی و قدرت سیاسی دوره هخامنشی ، کتیبه های به جا مانده از آن دوران است .

متن ترجمه شده DSF

 


:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,



پدرومادر
نوشته شده در یک شنبه 24 ارديبهشت 1386
بازدید : 441
نویسنده : اعضای شرکت

پدر و مادر ؟؟ >>  >>آدما تا وقتي کوچيکن دوست دارن براي مادرشون هديه بخرن اما پول ندارن. >>وقتي بزرگتر ميشن ، پول دارن اما وقت ندارن. >>وقتي هم که پير ميشن ، پول دارن وقت هم دارن اما . . . مادر ندارن!... >>به سلامتي همه مادراي دنيا... >>  >>  >>پدرم ، تنها کسي است که باعث ميشه بدون شک بفهمم فرشته ها هم ميتوانند مرد باشند ! >>  >>شرمنده مي کند فرزند را ، دعاي خير مادر ، در کنج خانه ي سالمندان ... >>  >> >>خورشيد >>هر روز >>ديرتر از پدرم بيدار مي شود >>اما >>زودتر از او به خانه بر مي گردد ! >> >>به سلامتيه مادرايي که با حوصله راه رفتن رو ياده بچه هاشون دادن >>ولي تو پيري بچه هاشون خجالت ميکشن ويلچرشونو هل بدن !!! >>  >>  >>  >>سرم را نه ظلم مي تواند خم کند ، >>نه مرگ ، >>نه ترس ، >>سرم فقط براي بوسيدن دست هاي تو خم مي شود مادرم ؛ >>  >>سلامتيه اون پسري که... >>.. >>10سالش بود باباش زد تو گوشش هيچي نگفت... >>.. >> 20سالش شد باباش زد تو گوشش هيچي نگفت.... >>... ... ... ... .. >> 30سالش شد باباش زد تو گوشش زد زير گريه...!!! >>.. >>باباش گفت چرا گريه ميکني..؟ >>.. >>گفت: آخه اونوقتا دستت نميلرزيد...! :( >>  >>  >>  >>هميشه مادر را به مداد تشبيه ميکردم >>که با هر بار تراشيده شدن، کوچک و کوچک تر ميشود… >>ولي پدر ... >>... ... ... ... >>يک خودکار شکيل و زيباست که در ظاهر ابهتش را هميشه حفظ ميکند >>خم به ابرو نمياورد و خيلي سخت تر از اين حرفهاست >>فقط هيچ کس نميبيند و نميداند که چقدر ديگر ميتواند بنويسد … >>بياييد قدردان باشيم ... >>به سلامتي پدر و مادرها >>  >>  >> >>(( قند )) خون مادر بالاست . >>دلش اما هميشه (( شور )) مي زند براي ما ؛ >>اشک‌هاي مادر , مرواريد شده است در صدف چشمانش ؛ >>دکترها اسمش را گذاشته‌اند آب مرواريد! >>حرف‌ها دارد چشمان مادر ؛ گويي زيرنويس فارسي دارد! >>دستانش را نوازش مي کنم ؛ داستاني دارد دستانش . >>  >>  >> >>دست پر مهر مادر >>تنها دستي ست، >>که اگر کوتاه از دنيا هم باشد، >>از تمام دستها بلند تر است... >>  >>  >>  >>پدر و پسر داشتن صحبت میکردن!! >>پدر دستشو ميندازه دوره گردنه پسرش ميگه پسرم من شيرم يا تو؟ >>پسر ميگه : من..!! >>... ... ... >>پدر ميگه : پسرم من شيرم يا تو؟؟!! >>پسر ميگه : بازم من شيرم... >>پدر عصبي مشه دستشو از رو شونه پسرش بر ميداره ميگه : من شيرم يا تو!!؟؟ >>پسر ميگه : بابا تو شيري...!! >>پدر ميگه : چرا بار اول و دوم گفتي من حالا ميگي تو ؟؟ >>پسر گفت : آخه دفعه های قبلي دستت رو شونم بود فکر کردم يه کوه پشتمه اما حالا... >>به سلامتي هرچي پدره >>  >> >>مادر >>تنها کسيست که ميتوان "دوستت دارم"‌هايش رااا باور کرد >>حتي اگر نگويد...??? >>  >>سلامتي اون پدري که شادي شو با زن و بچش تقسيم ميکنه >>اما غصه شو با سيگار ودود سيگارش! >>  >>  >>  >>مادر يعني به تعداد همه روزهاي گذشته تو، صبوري! مادر يعني به تعداد همه روزهاي آينده تو ،دلواپسي! مادر يعني به تعداد آرامش همه خوابهاي کودکانه تو، بيداري ! مادر يعني بهانه بوسيدن خستگي دستهايي که عمري به پاي باليدن تو چروک شد! مادر يعني بهانه در آغوش کشيدن زني که نوازشگر همه سالهاي دلتنگي تو بود! >>مادر يعني باز هم بهانه مادر گرفتن.... >>  >>  >>  >>پدرم هر وقت ميگفت "درست ميشود"... >>تمام نگراني هايم به يک باره رنگ ميباخت...! >>  >>  >> >>  >>  >>آدم پير مي شود وقتي مادرش را صـــــــــــــــــــــــــــــ دا ميزند اما جوابي نميشنود......... >>ممماااااااااااادددددددررررررر. ............. >>  >>  >>  >>تو 10 سالگي : " مامان ، بابا عاشقتونم" >>تو 15 سالگي : " ولم کنين " >>تو 20 سالگي : " مامان و بابا هميشه ميرن رو اعصابم" >>... ... ... >>تو 25 سالگي : " بايد از اين خونه بزنم بيرون" >>تو 30 سالگي : " حق با شما بود" >>تو 35 سالگي : "ميخوام برم خونه پدر و مادرم " >>تو 40 سالگي : " نميخوام پدر و مادرم رو از دست بدم!!!!" >>تو  هفتاد سالگي : " من حاضرم همه زندگيم رو بدم تا پدر و مادرم الان اينجا باشن ...! >>بيايد ازهمين حالا قدر پدرو مادرامونو بدونيم... >>از اعماق وجودم اعتقاد دارم که هر روز، روز توست ... >>  >>  >>  >>بهشت از آن مادران است در حالي که به جز پرستاري و نگهداري از فرزندان ، هيچ حق ديگري نسبت به آتها ندارند و براي بيشتر چيزها اجازه ي بابا لازم است !!!!! >>  >>وقتي پشت سر پدرت از پله ها مياي پايين و ميبيني چقدر آهسته ميره ، ميفهمي پير شده ! وقتي داره صورتش رو اصلاح ميکنه و دستش ميلرزه ، ميفهمي پير شده ! وقتي بعد غذا يه مشت دارو ميخوره ، ميفهمي چقدر درد داره اما هيچ چي نميگه... و وقتي ميفهمي نصف موهاي سفيدش به خاطر غصه هاي تو هستش ، دلت ميخواد بميري >>  >>  >>  >>اگر 4 تکه نان  خيلي خوشمزه وجود داشته باشد و شما 5 نفر باشيد >>کسي که اصلا از مزه آن نان خوشش نمي آيد (( مادر )) است >> >> >> نویسنده؛صابررضوانطلب


:: موضوعات مرتبط: داستان کوتاه , عمومی , داستان و نکات آموزنده , ,



یادمان باشد که:
نوشته شده در پنج شنبه 1 ارديبهشت 1391
بازدید : 353
نویسنده : سجادرشیدی

یادمان باشد که: او که زیر سایه دیگری راه می‌رود، خودش سایه‌ای ندارد.

یادمان باشد که: هر روز باید تمرین کرد دل کندن از زندگی را.

یادمان باشد که: زخم نیست آنچه درد می‌آورد، عفونت است.

یادمان باشد که: در حرکت همیشه افق‌های تازه هست.

یادمان باشد که: دست به کاری نزنم که نتوانم آن را برای دیگران تعریف کنم.

یادمان باشد که: آنها که دوستشان می‌دارم می‌توانند دوستم نداشته باشند.

یادمان باشد که: فرار؛ راه به دخمه‌ای می‌برد برای پنهان شدن نه آزادی.

یادمان باشد که: باورهایم شاید دروغ باشند.

یادمان باشد که: لبخندم را توى آیینه جا نگذارم.

یادمان باشد که: آرزوهای انجام نیافته دست زندگی را گرفته‌اند و او را راه می‌برند.

یادمان باشد که: لزومی ندارد همان قدر که تو برای من عزیزی، من هم برایت عزیز باشم.

یادمان باشد که: محبتی که به دیگری می‌کنم ارضای نیاز به نمایش گذاشتن مهر خودم نباشد.

یادمان باشد که: اندک است تنهایی من در مقایسه با تنهایی خورشید.

یادمان باشد که: دلخوشی‌ها هیچکدام ماندگار نیستند.

یادمان باشد که: تا وقتی اوضاع بدتر نشده! یعنی همه چیز رو به راه است.

یادمان باشد که: هوشیاری یعنی زیستن با لحظه‌ها.

یادمان باشد که: آرامش جایی فراتر از ما نیست.

یادمان باشد که: من تنها نیستم ما یک جمعیتیم که تنهائیم.

یادمان باشد که: برای پاسخ دادن به احمق، باید احمق بود!

یادمان باشد که: در خسته‌ترین ثانیه‌های عمر هم هنوز رمقی برای انجام برخی کارهای کوچک هست!

یادمان باشد که: لازم است گاهی با خودم رو راست‌تر از این باشم که هستم.

یادمان باشد که: سهم هیچکس را هیچ کجا نگذاشته‌اند، هر کسی سهم خودش را می‌آفریند.

یادمان باشد که: آن هنگام که از دست دادن عادت می‌شود، بدست آوردن هم دیگر آرزو نیست.

یادمان باشد که: پیشترها چیزهایی برایم مهم بودند که حالا دیگر مهم نیستند.

یادمان باشد که: آنچه امروز برایم مهم است، فردا نخواهد بود.

یادمان باشد که: نیازمند کمک‌اند آنها که منتظر کمکشان نشسته‌ایم.

یادمان باشد که: هرگر به تمامی ناامید نمی‌شوی اگر تمام امیدت را به چیزی نبسته باشی.

یادمان باشد که: غیر قابل تحمل وجود ندارد.

یادمان باشد که: گاهی مجبور است برای راحت کردن خیال دیگران خودش را خوشحال نشان بدهد.

یادمان باشد که: خوبی آنچه که ندارم این است که نگران از دست دادن‌اش نخواهم بود.

یادمان باشد که: وظیفه من این است؛ حمل باری که خودم هستم تا آخر راه.

یادمان باشد که: در هر یقینی می‌توان شک کرد و این تکاپوی خرد است.

یادمان باشد که: همیشه چند قدم آخر است که سخت‌ترین قسمت راه است.

یادمان باشد که: امید، خوشبختانه از دست دادنی نیست.

یادمان باشد که: به جستجوى راه باشم، نه همراه.

یادمان باشد که: هوشیاری یعنی زیستن با لحظه ها

 

 


:: موضوعات مرتبط: چند نکته مهم , عمومی , ,



دانستنی های جالب
نوشته شده در جمعه 28 بهمن 1390
بازدید : 387
نویسنده : سجادرشیدی

 

آیا میدانید: در جهان به ۶۰۰۰ زبان تکلم میشود.

 

آیا میدانید: هر قاره ای، شهری به نام «رم» دارد.

 

آیا میدانید: که حلزون می تواند سه سال بخوابد .

 

آیا میدانید: دلفین ها با یک چشم باز می خوابند .

 

آیا میدانید: قلب زنان نسبت به مردان تندتر می زند .

 

آیا میدانید: ناراحتی های پا در زنان ۴ برابر مردان است.

 

آیا میدانید:کوسه ها از بیماری سرطان در امان هستند .

 

آیا میدانید: هیچ گورخری، خط های مشابه دیگری ندارد.

 

آیا میدانید: ۱۳ درصد جمعیت جهان، صحرانشین هستند .

 

آیا میدانید: چهار پنجم جانوران رو حشره ها تشکیل داده اند.

 

آیا میدانید: تنها در یک پرواز، زنبور عسل به ۷۵ گل سر می زند.

 

آیا میدانید: چشم انسان معادل یک دوربین ۱۳۵ مگاپیکسل است.

 

آیا میدانید: ژاپن، پرمصرف ترین کشور جهان در زمینه انرژی است.

 

آیا میدانید: در ساخت دیوار بزرگ چین، آرد برنج به کار رفته است.

 

آیا میدانید: توماس ادیسون، مخترع برق از تاریکی وحشت داشت.

 

آیا میدانید: یک کودک ۴ ساله روزانه بیش از ۴۰۰ سوال می پرسد!

 

آیا میدانید: شیرها تا سن ۲ سالگی قادر به غرش کردن نمی باشند.

 

آیا میدانید: در هر یک گرم خاک، حدود ۱۰ میلیون باکتری زندگی می کند.

 

آیا میدانید: استرس باعث می شود، مرغ ها پرهای خود را از دست بدهند.

 

آیا میدانید: تعداد مرغ ها در سراسر جهان تقریبا با جمعیت انسان مساوی است.

 

آیا میدانید: به طور متوسط، هر فردی ۵ سال از عمر خودش را صرف خوردن می کند.

 

آیا میدانید: سرعت خواندن از صفحه رایانه نسبت به کاغذ معمولی ۲۵ درصد کندتر است.

 

آیا میدانید: نقاش معروف «لئوناردو داوینچی» معروف ترین نقاشی خود به نام «لبخند مونالیزا» را نه تاریخ زد و نه امضا کرد.

 

آیا میدانید: بازیافت تنها یک بطری شیشه ای، مقدار انرژی موردنیاز یک لامپ ۱۰۰ واتی به مدت ۴ ساعت را تامین می کند.

 

آیا میدانید: پرنده فلامینگو قادر است با سرعتی حدود ۵۵ کیلومتر در ساعت پرواز کند. این پرنده در یک شب حدود ۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی می کند.

 

 


:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,



دول فال عطسه
نوشته شده در جمعه 28 بهمن 1390
بازدید : 650
نویسنده : سجادرشیدی

 خیلی باحاله ها....

 

اگه داشتین به کسی یا چیزی فکر میکردین و در این حین عطسه کردید، میتونید با مراجعه به جدول فال عطسه زیر از تعبیر اون مطلع بشید.

مثال:شما ساعت 6:30 صبح  روز شنبه عطسه کردید و تعبیر عطسه شما: روز خوب میگذرد

به ادامه مطالب برو


:: موضوعات مرتبط: بزشکی و علوم پزشکی , عمومی , ,



بازدید : 491
نویسنده : سجادرشیدی

ضرورت به ازلي و ذاتي و وصفي و وقتي تقسيم مي‌شود

ضرورت ازلي: يعني جايي كه محمول براي ذات موضوع بي هيچ قيد و شرطي حتي وجود، ضروري باشد. اين قسم از ضرورت تنها در جايي است كه موضوع، وجودي قائم به نفس و وجود محض باشد كه هيچ شائبة عدم ونيستي در آن نباشد و ماهيتي او را محدود نكند يعني وجودِ واجب تعالي. محمول نيز صفات ذاتي او وآنچه از ذات او حكايت مي‌كند باشد. مانند قضية‌ «خداوند موجود است» يا «خداوند واحد است».
در ضرورت ازلي دو نكته بايد مورد توجه قرار گيرد:
اول: در قضيه‌اي كه مادة[1] آن ضرورت ازلي است، موضوع، مقتضي يا علت براي محمول نيست. زيرا اقتضا و عليت بر دوگانگي و مغايرت دلالت دارند در حالي كه در ضرورت ازلي محمول از متن ذات موضوع انتزاع شده و هرگز بر چيزي مغاير با ذات موضوع دلالت نمي‌كند. در اين‌گونه قضايا، در خارج از ذهن، موضوع و محمولي ممتاز از هم كه نيازمند به وجود رابط باشند، نيست. بلكه واقعيت واحدي است كه تنها در ظرف ذهن به صورت مفاهيمي كه فقط تغايرمفهومي دارند ظاهر مي‌شود و تنها در همان ظرف ذهن است كه به نسبت حكميه نيازاست، هر چند به رابط نيازي نيست.
دوم: موضوع قضيه‌اي كه ضرورت ازلي دارد همان‌طور كه گفته شد به هيچ قيد و يا شرطي محدود نيست و محمول آن نيز به دليل آن كه از متن موضوع انتزاع مي‌شود نامحدود است و به همين دليل حمل محمول بر موضوع، مقيد به هيچ شرط و يا قيدي نبوده بلكه محمول همواره بر موضوع حمل شده و هيچ‌گاه از آن سلب نمي‌شود در واقع اين ويژگي وجه تسميه‌ي ماده‌ي قضيه به ضرورت ازلي مي‌باشد.
ضرورت ذاتي:در جايي است كه محمول در ظرف وجود موضوع براي ذات موضوع ضروري باشد هرچند وجود موضوع قيد و شرط اخذ نشود. به اين معنا كه حمل محمول بر موضوع مقيد به هيچ شرطي حتي وجودموضوع نيست ولي محمول بر ذات موضوع در ظرف تحقق و وجود موضوع حمل مي‌شود. زيرا در جايي كه موضوع موجود نيست، محمول نمي‌تواند بر موضوع حمل شود. ضرورت ذاتي به دو گونه است:
نوع اول از ضرورت ذاتي آن است كه در ثبوت ذات و يا ذاتيات براي ذات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مانند وقتي كه از انسان بودن انسان و يا حيوان بودن اوخبر داده شود. در اين صورت نيز دو نكته بايد مورد توجه قرار گيرد:
نكته‌ي اول: همان است كه موضوع قضيه، مقتضي و يا علت محمول آن نمي‌باشد. زيرا امتياز آنها تنها يك امتياز ذهني است كه در ظرف تحليلات عقلي حاصل مي‌شود و ضرورت در اين قضايا، وصف و كيفيت وجود رابط كه پيوند دو امر مغاير خارجي را عهده‌دار باشد، نيست، بلكه وصف نسبتي است كه در تحليل عقلي بين دو مفهومي كه به لحاظ ذهني ممتاز از يكديگر تصوير شده‌اند وجود دارد. مانند مفهوم انسان در «انسان انسان است» كه با اعتبار نوعي از مغايرت، محمول براي خود قرار مي‌گيرد.
نكتة دوم اين است كه اين ضرورت، از وحدت و يگانگي محمول با موضوع به صورت ازلي و هميشگي خبر نمي‌دهد، بلكه از ضرورت و وجوب محمول براي موضوع، مادامي كه موضوع موجود باشد، حكايت مي‌كند.
البته همان طور كه گفته شد، بايد توجه داشت كه در اين موارد، موجود بودن به عنوان وصف داخل در موضوع در نظر گرفته نمي‌شود،زيرا در اين صورت ضرورت براي ذات موضوع اثبات نمي‌شود. يعني ضرورت بالذات نيست بلكه وصفيه است. ولي به هر حال موضوع اين قضايا محدود است و قبل از تحقق موضوع و يا بعد از معدوم شدن آن ، محمول براي آن ثابت نخواهد بود.
نوع دوم از ضرورت ذاتي، ضرورتي است كه در ثبوت لوازم ذات براي ذات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مانند ضرورتي كه در قضايايي مانند: «عدد چهار زوج است بالضروره» يا «مربع داراي چهار زاوية قائمه است بالضروره» براي بيان كيفيت ربط محمول با موضوع ذكر مي‌شود.
براي اين نوع از ضرورت نيز دو نكته را مي‌توان بيان كرد:
اول: در اين گونه از قضايا برخلاف قضاياي قبلي، ذات موضوع، مقتضي وجود محمول است و چون هرگز مقتضي و مقتضا، يك ذات نيستند، بنابراين موضوع و محمول يك چيز نخواهند بود هرچند در مصداق وحدت دارند. ضرورت در اين دسته از قضايا كه محمول مقتضاي ذات موضوع است، وصف رابط بين موضوع و محمول مي‌باشد.
دوم: اين ضرورت نيز، ازلي نبوده و مقيد به دوام وجود موضوع است.
ضرورت وصفي: و آن در جايي است كه محمول براي موضوع با توجه به وصفي كه موضوع دارد، ضروري باشد. به اين معنا كه تا زماني كه موضوع آن وصف را دارد، آن محمول براي موضوع ضروري است. مثل اين قضيه كه «هر نويسنده‌اي انگشتانش بالضروره حركت مي‌كند، تا وقتي كه در حال نوشتن است».
ضرورت وقتي: و آن در جايي است كه محمول براي موضوع با توجه به آن كه موضوع در زمان مشخص وصف به خصوصي دارد در آن زمان مشخص، ضروري است. مانند اين قضيه كه «ماه بالضروره در زماني كه زمين بين او خورشيد فاصله شود، خسوب دارد». البته اين ضرورت را مي‌توان به ضرورت وصفيه برگرداند.
نكته‌اي كه در اينجا بايد تذكر داد آن است كه ضرورت وصفيه و وقتيه در واقع از اقسام امكان بالذات هستند. زيرا ضروري بودن محمول به اموري خارج از ذات موضوع مشروط است نه به ذات موضوع و بنابراين براي ذات موضوع ضروري نيست واز اين جهت از اقسام ضرورت و وجوب بالذات نيستند

معاني امكان:
لفظ امكان در معاني گوناگوني به شرح زير استعمال مي‌شود:
امكان عام، امكان خاص، امكان اخص، امكان استقبالي، امكان استعدادي، امكان وقوعي و امكان فقري.
امكان عام:
اگر به استعمال كلمة امكان در عامه‌ي مردم توجه شود خواهيم ديد كه امكان را در سلب ضرورت وجود و عدم استعمال نمي‌كنند بلكه امكان را در سلب ضرورت از جانب مخالف استعمال مي‌كنند. مثلاً مي‌گويند وجود خدا امكان دارد. يا مي‌گويند وجود فرشتگان امكان دارد يا بهشت و جهنم امكان دارد. كلمه‌ي امكان در تمام اين استعمالات به معناي آن است كه عدم آنها ضروري نيست ( و وجودشان محال نيست) اعم از آن كه وجود آنها ضروري باشد يا وجودشان نيز ضروري نباشد. مثلاً در جمله‌ي «وجود خدا امكان دارد» معنايش آن است كه عدمش ضروري نيست هرچند در واقع وجود خدا ضروري است و در جمله‌ي «وجود فرشته امكان دارد» معنايش آن است كه وجودش محال نيست هرچند در واقع وجودش ضروري نيز نيست. همچنين در جملات سلبي مثلاً مي‌گويند وجود غول ممكن نيست يا وجود شريك براي خدا امكان ندارد. كلمه‌ي امكان در اين مثالها نيز به معناي سلب ضرورت از جانب مخالف است يعني در اين مثالها از جانب مخالف كه وجود باشد ضرورت سلب مي‌شود و در واقع مي‌خواهيم بگوييم وجود غول ضروري نيست (هرچند عدمش نيز ضروري نيست) و در جمله‌ي دوم مي‌خواهيم بگوييم وجود شريك براي خداوند ضروري نيست (هرچند عدمش ضروري است).
به اين ترتيب در امكان عام اگر قضيه موجبه باشد هم با ضرورت مي‌سازد. مثل جمله‌ي «هر نويسنده‌اي در حال كتابت انگشتانش حركت مي‌كند به امكان عام» و هم با عدم ضرورت مي‌سازد مانند جمله‌ي «هر انساني انگشتانش حركت مي‌كندبه امكان»
و اگر قضيه سالبه باشد هم با امتناع مي سازد مانند هيچ نويسنده‌اي در حال كتابت انگشتانش ساكن نيست به امكان عام» ( زيرا معناي اين جمله آن است كه هر نويسنده‌اي در حال كتابت انگشتانش ساكن است و مي‌دانيم كه اين قضيه ممتنع است) و هم با عدم ضرورت مي‌سازد مانند هيچ انساني انگشتانش ساكن نيست به امكان عام»
بنابراين امكان عام از نظر مورد اعم از امكان خاص است. يعني موارد امكان عام هم وجوب هم امتناع و هم امكان خاص را در بر مي‌گيرد. البته اين عموميت وشموليت از نظرمورد و مصاديق امكان عام است نه از لحاظ مفهوم آن.
امكان خاص:
منظور از امكان خاص همان معناي امكان است كه تاكنون مورد بحث بود، يعني سلب ضرورت وجود و عدم.
امكان اخص:
اگر در قضيه‌اي تنها ضرورت ذاتي نفي نشود بلكه ضرورت ذاتي و وصفي و وقتي، هرسه نفي شوند به اين امكان، امكان اخص گفته مي‌شود. مثل «انسان نويسنده است بالامكان» زيرا حمل نويسنده بودن بر انسان، نه ضرورت ذاتي دارد، نه ضرورت وصفي دارد و نه ضرورت وقتي.
امكان استقبالي:
اگر در قضيه‌اي همه‌ي ضرورتها حتي به شرط محمول، سلب شود، در آنجا امكان استقبالي خواهد بود. ابتدا بايد معناي ضرورت به شرط محمول را توضيح دهيم. اگر كسي بگويد «زيد ايستاده است»در اين قضيه هيچ ضرورتي ديده نمي‌شود. يعني ايستادن براي زيد هيچ ضرورتي ندارد بلكه ايستادن براي زيد ممكن است اما اگر بگوييم «زيد به شرط آنكه ايستاده باشد، ايستاده است» در اين صورت ايستادن براي زيد (در حال ايستادن) ضروري است. همچنين است اگر بگوييم «جسم سفيد، سفيد است» يا خانة بزرگ، بزرگ است و ...
به چنين ضرورتهايي، ضرورت به شرط محمول مي‌گويند. يعني حمل محمول بر موضوعي كه مشروط به همان محمول است ضروري است.
اگر به قضايايي كه ضرورت به شرط محمول دارند توجه كنيم تمامي اين قضايا به زمان گذشته يا حال مربوط مي‌شوند. يعني مثلاً مي‌گوييم «زيد كه ديروز ايستاده بود، ايستاده بود» يا مي‌گوييم« زيد كه اكنون ايستاده است، ايستاده است». اما نمي‌توانيم بگوييم زيد كه فردا مي‌ايستد ضرورتاً ايستاده است. زيرا از آينده‌ي زيد بي‌خبريم. به همين جهت قضاياي ضرورية به شرط محمول تنها در زمان گذشته ياحال قابل طرح‌اند نه در زمان آينده و بنابراين اين‌گونه قضايا را اگر بخواهيم نسبت به آينده طرح كنيم مي‌نوانيم همه‌ي ضرورتها حتي ضرورت به شرط محمول را هم از آنها سلب كنيم. يعني مثلاً بگوييم «زيد فردا ايستاده است، بالامكان». نامگذاري اين امكان، به نام امكان استقبالي نيز به همين دليل است. يعني همان‌طور كه گفته شد چون در اين امكان، حتي ضرورت به شرط محمول نيز سلب مي‌شود تنها در مورد خبردادن از آينده صادق خواهد بود.
حكيم سبزواري در حاشيه‌ي خود بر منظومه تعريف دقيقي از امكان استقبالي ارائه مي‌دهد و مي‌فرمايد: اين امكان عبارت است از: «امكان حالي براي محمولي استقبالي». با اين توضيح كه امكان استقبالي به گونه‌اي است كه ظرف امكان و اتصاف به آن در زمان حال و ظرف تلبس موضوع به محمول و تحقق ربط بين آن دو، در صورتي كه وجود داشته باشند، در زمان آينده است.
البته ناگفته نماند كه امكان استقبالي يعني سلب ضرورتها، حتي ضرورت به شرط محمول مربوط به ديدگاه عاميانه و ابتدايي است كه چون از علل و اسباب حوادث آگاهي ندارد از اين رو وقوع آنها را در آينده ممكن مي‌داند، نه ضروري. اما كسي كه از علل و اسباب حوادث مطلع است، حوادث آينده براي او ضروري خواهند بود و به همين جهت يا به ضرورت و يا به امتناع متصف مي‌شوند. بنابراين كليه‌ي حوادث آينده با توجه به علل‌شان و در ظرف تحققشان متصف به ضرورت خواهند بود(يا ضرورت وجود و يا ضرورت عدم) و هرگز به امكان متصف نخواهند شد.
امكان استعدادي:
امكان استعدادي عبارت است از استعددي كه ماده براي پذيرش صورت دارد يا موضوع براي پذيرش عرض دارد. با اين توضيح كه اگر مواد مختلفي كه در طبيعت وجود دارند را نسبت به آيندة‌شان بسنجيم خواهيم ديد كه به نحوي بين حال و آيندة آنها رابطه‌اي حقيقي وجود دارد. مثلاً نطفة انسان تبديل به انسان مي‌شود و دانة گندم به خوشة گندم مبدل مي‌گردد و اين مسئله امري قطعي و تخلف‌ناپذير است. يعني نطفة انسان قطعاً و بدون ترديد اگر شرايط لازم براي رشد و تكاملش فراهم شود به جز انسان چيز ديگري نخواهد شد و همچنين دانة گندم نيز در صورت فراهم آمدن شرايط، چيزي جز خوشة گندم نخواهد شد. از اينجا مي‌فهميم كه بين گذشته و آينده رابطه‌اي ذاتي و حقيقي وجود دارد كه آن را استعداد مي‌نامند. اما استعداد با امكان استعدادي متفاوت است به اين معنا كه اگر به دانة گندم نگاه كنيم خواهيم گفت كه استعداد خوشة گندم امكان استعدادي براي دانة گندم است.
بنابراين، امكان استعدادي با استعداد متفاوت است و به بيان اصطلاحي استعداد صفت مستعد است و امكان استعدادي صفت مستعدله.
البته امكان استعدادي با امكان ذاتي نيز متفاوت است، تفاوتهايي كه براي امكان ذاتي وامكان استعدادي شمرده شده است از اين قرار است:
اول: امكان ذاتي به شدت و ضعف متصف نمي‌شود يعي نمي‌توان گفت فلان ممكن الوجود امكانش شديدتر يا ضعيفتر از ديگري است. اما امكان استعدادي شدت و ضعف را مي‌پذيرد مثلاً مي‌توان گفت كه جنين 6 ماهه امكان استعدادي بيشتري براي انسان شدن دارد تا جنين يك ماهه.
دوم: امكان ذاتي صفت ماهيت و امكان استعدادي صفت ماده يا موضوعي مي‌باشد كه آمادگي قبول صورت يا عرض را را دارد.
سوم: امكان ذاتي چون از ذات ماهيت انتزاع مي‌شود، هرگز از آن جدا نمي‌شود و به صورت ازلي و ابدي براي آن ثابت است. ولي امكان استعدادي با پيدايش استعداد، پديد مي‌آيد و با پديد آمدن آن استعداد از ميان مي‌رود.
چهارم: امكان ذاتي در تمام ماهيتها چه مادي و چه مجرد وجود دارد اما امكان استعدادي تنها در ماهيتهاي مادي يافت مي‌شود.
با توجه به تفاوتهاي فوق مي‌توان گفت كه امكان در امكان ذاتي و امكان استعدادي مشترك لفظي است. اما مرحوم صدر المتألهين در نظر نهايي خود و بر اساس آنچه كه در مورد خارجي بودن امكان ذاتي اظهار داشته است. همة اين امتيازات را نفي مي‌كند و از اين طريق بر خلاف نظر حكماكه به اشتراك لفظي امكان در اين موارد نظر نظر داده اند، قايل به اشتراك معنوي شده است و در نتيجه تفاوت امكان ذاتي و استعدادي را نه در مفهوم جامع آن، بلكه تنها در موضع و مصداق آنها مي‌داند[2].
اين نكته نيز ناگفته نماند كه يكي از تفاوتهاي استعداد با امكان استعدادي آن است كه استعداد امر ثبوتي است ولي امكان استعدادي امري عدمي است. با اين توضيح كه استعداد نطفة انسان براي انسان شدن امري ثبوتي و محقق در خارج است. اما امكان استعدادي كه از مقايسة نطفه با وضعيتي كه در آينده خواهد داشت حاصل مي‌شود چون در واقع بين امري موجود و معدوم نسبت برقرار مي‌شود، اين نسبت نمي‌تواند خارجي باشد بلكه امري ذهني خواهد بود.
امكان وقوعي:
امكان وقوعي دو اصطلاح دارد: اصطلاح اول آن با امكان استعدادي مطابقت دارد. زيرا هرگاه چيزي امكان استعدادي داشته باشد در واقع وقوع آن شيء در آن محلي كه استعداد دارد، امكان پذير است.
اصطلاح ديگر به معناي چيزي است كه از وقوع آنمحال لازم نمي‌آيد. تفاوت اين امكان، با امكان ذاتي در آن است كه اين امكان به لوازم وقوع شيء نظر دارد اما امكان ذاتي به اين لوازم نظري ندارد. بنابراين، چيزي كه تحقق و وجود آن محذور دارد، در عين حال كه به امكان ذاتي متصف است ولي امكان وقوعي نخواهد داشت.
امكان فقري:
امكان فقري صفت وجودِ موجودات امكاني و معلولهاست. يعني وقتي به وجود معلول توجه شود چون وجود معلول عين ربط و تعلق به علتش است، به همين جهت فقر ذاتي دارد.
به اين فقر ذاتي در اصطلاح، امكان فقري يا امكان وجودي مي‌گويند. دربرابر امكان ما هوي كه همان امكان ذاتي است.(در مباحث بعدي مشروحاً در اين مورد سخن گفته خواهد شد)



[1]
. . ماده اصطلاحي است منطقي و به معناي كيفيت ربط و پيوند واقعي موضوع و محمول است و به سه قسم ضرورت (وجوب) امكان و امتناع تقسيم مي‌شود.


..

[2]
.

 

 


:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,



بازی اسم فامیل آنلاین!
نوشته شده در یک شنبه 18 دی 1390
بازدید : 407
نویسنده : سجادرشیدی

بچه ها، بازی اسم فامیل آنلاین!

یکی‌ از دوستام اینو بهم معرفی کرد خیلی‌ باحاله! esmfamil.ir
یه سایتِ که توش میتونیم آنلاین با دوستامون اسم فامیل بازی کنیم. فک کن ...... :د
http://www.esmfamil.ir

 


:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,